بيشتر
3

1

2

4
راهیابی کتابخانه های عمومی قائم و علوی روستاهای ویر و یوسف آباد شهرستان سلطانیه به مرحله نهایی پنجمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب کتابخانه های عمومی روستاهای«ویر» و «یوسف آباد» استان زنجان به مرحله نهایی پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب راه یافتند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، در پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، که با حضور  1406 روستا برگزار شد، پس از سه مرحله داوری، کتابخانه های عمومی قائم و علوی روستاهای ویر و یوسف آباد شهرستان سلطانیه از استان زنجان نیز در میان 59 روستای دیگر به مرحله نهایی راه یافتند.

در مرحله نهایی این جشنواره که در محل سالن جلسات دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد، 59 روستای انتخاب شده مرحله اول برای کسب ۱۰ روستای برگزیده این جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

فضای فعلی کتابخانه های عمومی قائم و علوی روستاهای ویر و یوسف آباد ، قبلا به عنوان حمام قدیمی و بلا استفاده روستا بود که با پیگیری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و انجام تعمیرات و بهسازی لازم با مشارکت و همکاری بخشداری، دهیاری و شورای و اهالی روستا، فضاهای مورد اشاره به کتابخانه های عمومی تغییر شکل داده و به عنوان مکان فرهنگی در روستا فعالیت می نمایند.

در روستای ویر با جمعیت سه هزار و 600 نفر، 31 درصد جمعیت روستا عضو کتابخانه عمومی قائم بوده و در روستای یوسف آباد نیز با جمعیت یک هزار و 100 نفر ، 41 درصد مردم روستا در کتابخانه عمومی علوی عضو هستند.

کتابخانه های عمومی قائم و علوی روستاهای ویر و یوسف آباد با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، ترویجی و فوق برنامه مستمر در طول سال از قبیل نشست های کتاب خوان کتابخانه ای و مدرسه ای، قصه گویی و نمایش خلاق برای کودکان در بخش کودک کتابخانه ها، مسابقات کتابخوانی، جمع خوانی کتاب، حضور و مشارکت فعال در جشنواره های کتابخانه ای نظیر جشنواره کتابخوانی رضوی، پیگیری جذب کتب اهدایی خیّرین ، اجرای طرح خانه به خانه کتاب در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم اهالی روستا و دیگر برنامه های مناسبتی از جمله برنامه های کتابخانه های  یاد شده می باشد که مستندات آنها برای داوری به دبیرخانه پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ارسال شده بود.     

 از مهمترین ملاک های داوری آثار و مستندات این دوره نیز می توان میزان تناسب برنامه های اجرا شده با نیازهای محلی، ارزش‌های دینی و ملی، مشارکت و جذب طیف گسترده مخاطبان به‌ویژه زنان و کودکان و نوجوانان در برنامه‌های کتابخوانی، میزان اثر بخشی فعالیت‌های ترویجی و کتابخوانی اجرا شده در گسترش کتابخوانی، خلاقیت و نوآوری در برنامه های اجرا شده، قابلیت الگوبرداری، گسترش و اجرایی شدن برنامه های روستا در دیگر مناطق و روستاها و انسجام و پیوستگی برنامه ها اشاره کرد.

بيشتر
 
تعداد بازديد اين صفحه: 127