بيشتر
1
40 سال تلاش برای افزایش مهارت های فنی و حرفه ای در استان زنجان

تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای توسعه اقتصادی هرجامعه ای یک الزام ضروری است. امروز کشورهای توسعه یافته برای حرکت و رشد اقتصادی از نیروی انسانی ماهر  و تکنسین های توانمند استفاده می کنند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز توجه به تربیت نیروی انسانی ماهر مورد توجه بوده و در دهه های مختلف با توسعه تجهیزات و نعریف برنامه های مختلف تلاش شده افراد ماهر در رشته های مورد نیاز کشور تربیت شوند.

در استان زنجان نیز زیرساخت های مناسبی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در مراکز فنی و حرفه ای استان وجود داشته و همواره استان جزو استان های موفق بوده است. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این راستا وظایف و اهدافی دارد که آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان نیز در این راستا عمل کرده است.

آموزش دوره‌های مهارتی به نیروی کار ماهر و نیمه ماهر فاقد مهارت جهت جذب در بازار کار، کارآفرینی و توسعه اخلاق حرفه‌ای در مراکز دولتی و آموزشگاه‌ها، توسعه مهارت‌های فنی و غیر فنی همراه با آموزش‌های کسب و کار و اخلاق به دانشجویان و توسعه مهارت‌های فنی و تخصصی هم سو با تمامی فعالیت‌های اقتصادی قابل اجرا در روستاها از وظایف و رسالت های این سازمان است.

آموزش های مهارتی در سطح استان در دو بخش دولتی و غیردولتی ارائه می شود. در سال 1367 آموزش هایی که مراکز دولتی فنی و حرفه ای استان به کارآموزان ارائه داده اند به میزان 396 هزار نفر-ساعت بوده است.

در سال 1377 این میزان به یک میلیون و 907 هزار و 160 نفر-ساعت رسیده و این روند شتابان طی سال های بعد ادامه داشته و طی سال 1388 به میزان 3 میلیون و 894 هزار و 416 نفر-ساعت رسیده است. در نیمه نخست سال 1397 نیز میزان آموزش های مهارتی دولتی در استان به یک میلیون و 919 هزار و 248 نفر-ساعت رسیده است.

آموزش‌های مهارتی در بخش غیردولتی استان زنجان نیز در نیمه نخست سال 1397 به میزان 925 هزار و 316 نفر-ساعت بوده است. این میزان در سال 1388 بالغ بر 2 میلیون و 493 هزار و 516 نفر-ساعت برآورد شده است.

تعداد مراکز دولتی استان زنجان برای آموزش های فنی و حرفه ای در آخرین برآوردها به تعداد 14 مرکز بوده است. تعداد مراکز دولتی که در سال 1388 نسبت به ارائه خدمات آموزش فنی و حرفه ای اقدام می کردند به تعداد 10 مرکز برآورد شده بود.

تعداد آموزشگاه‌های آزاد استان زنجان نیز مطابق با آخرین برآوردها به تعداد 162 آموزشگاه بوده که این میزان در سال 1388 به تعداد 144 آموزشگاه برآورد شده است.

در دهه نخست انقلاب اسلامی اقدامات زیربنایی برای تشکیل و تدوین اهداف سازمانی در این حوزه شکل گرفت. اما در دهه دوم انقلاب اسلامی اقدامان اجرایی در راستای ارائه آموزش های مهارتی به نقاط مختلف صورت گرفته است.

تشکیل تیم های سیار و ارائه آموزش های مهارتی در روستاها یکی از اقداماتی بوده که در دهه دوم انقلاب اسلامی جرایی شده است. راه اندازی، تجهیز و توسعه ی مراکز آموزشی بر اساس ظرفیت های منطقه ای استان، تشکیل آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد بر اساس قانون کار مصوب سال 1368 و گسترش و تقویت حضور زنان در عرصه مهارت آموزی بویژه در روستاها و مناطق محروم از اقدامات اجرایی مهم در این حوزه محسوب می شوند.

در دهه سوم انقلاب اسلامی نیز مسیر رشد آموزش های فنی و حرفه ای طی شد و در این راستا راه اندازی، تجهیز و توسعه مراکز آموزشی بر اساس ظرفیت های منطقه ای استان محقق شد. توسعه و گسترش تعداد آموزشگاه های آزاد در استان بویژه در مناطق محروم با هدف حمایت از قابلیت ها و توانمندی های بخش خصوصی از اقدامات مهم دیگر در دهه دوم انقلاب اسلامی بوده است.

آموزش های فنی و حرفه ای استان زنجان در دهه چهارم انقلاب اسلامی رشد شتابانی به خود گرفته است. استقرار مرکز مهارت های پیشرفته جهت ارائه آموزش ها در زمینه IT،ICT، برق و الکترونیک یکی از اقدامات مهم برای تربیت نیروی انسانی ماهر در استان زنجان بوده است.

از جمله اقدامات مهم در این حوزه ایجاد پورتال جامع مهارت آموزی الکترونیکی با هدف دسترسی سریع با اطلاعات دقیق در کلیه حوزه های تخصصی استان بود. علاوه بر برگزاری کلاس های مهارت آموزی در استان شاهد ارائه مشاوره های مناسب به کارآموزان نیز هستیم. ارائه خدمات مشاوره آموزشی شغلی و کارآفرینی به صورت حضوری و الکترونیکی به مخاطبین برای انطباق آموزش ها با نیاز بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار در استان زنجان عملیاتی شده است.

توسعه تجهیزات سخت افزاری برای ارئه بهتر آموزش های مهارتی همواره مورد توجه بوده و در این راستا شاهدیم که توسعه کمی و کیفی و بهینه سازی فضای فیزیکی مراکز آموزشی با هدف افزایش ظرفیت آموزشی در استان اجرایی شده است.

آموزش های مهارتی در استان اهدافی برای سال های آتی ترسیم کرده است. از جمله اهداف مهمی که در سال های آینده پیگیری خواهد شد، می توان به برنامه ریزی جهت همسوسازی مراکز آموزش فنی و حرفه ای در پوشش و انطباق با نیازهای جدید جمعیتی، موضوعات خاص و بازار کار اشاره کرد.

توجه ویژه به رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی در توسعه آموزش های مهارتی، حمایت از تعریف پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه آموزش های مهارتی و  تدوین و توسعه بانک‌های اطلاعاتی حوزه کار، کارآفرینان، کارجویان و مهارت آموختگان و رهگیری اشتغال مهارت آموختگان از اهداف مهم دیگر در این حوزه محسوب می شود.

بيشتر
 
تعداد بازديد اين صفحه: 47