گفتگو با برگزیدگان هفته کتاب نهاد در سال ۱۴۰۰/ ۲۰
قلب کتابخانههای عمومی در تسخیر کودکان و نوجوانان است
کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) روستای درسجین، طپیدن قلب کتابخانهها را نشأت گرفته از حضور کودکان و نوجوانان در این مراکز فرهنگی دانست و آمادگی و تجهیز کتابخانهها را بهترین پذیرایی برای این گروههای سنی عنوان کرد.
معصومه رجبی کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) روستای درسجین در شهرستان ابهر (استان زنجان) و یکی از برگزیدگان در بخش کتابخانههای برتر نهادی (کتابخانه برتر روستایی) در مراسم گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۱۴۰۰، در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به تاریخچه این کتابخانه عنوان کرد: در سال ۱۳۷۴ زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر از طرف اهالی روستا برای ساخت کتابخانه اهداء شد که این زمین در نهایت با احداث ساختمانی به مساحت ۲۵۳ مترمربع در سال ۱۳۷۷ احداث و به بهرهبرداری رسید.
وی در ادامه افزود: از سال ۱۳۹۸ که موفق به کسب عناوین کتابخانه و کتابدار برتر استانی شدیم تا سال ۱۳۹۹ که حائز رتبه برتر در فعالیتهای مجازی و برگزیده هفدهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شدیم، همواره این هدف سرلوحه کارم بود که کتابخانه را به اصلیترین پایگاه فرهنگی نهتنها در روستای درسجین که در میان سایر روستاهای همجوار تبدیل کنم. انتخاب به عنوان یکی از کتابخانههای برتر کشور در سال ۱۴۰۰ و برگزیده شدن در دومین دوره مأموریت کتابخانه من، در امتداد همان هدفگذاری و تلاشهایی است که با همراهی نهاد و در کنار اعضاء به آن نائل شدهایم.
رجبی با اشاره به برنامههای فرهنگی کتابخانهها برای اعضاء خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان قلب هدفگذاری کتابخانهها در ارائه خدمات به حساب میآیند. این نهتنها مختص به کتابخانه ما که به گواه همه همکاران کتابدارم، دربرگیرنده احوالات تمامی کتابخانههای عمومی کشور است.
وی اضافه کرد: ما امروز در کتابخانه باقرالعلوم(ع) با در اختیار داشتن حدود ۱۸ هزار نسخه کتاب نهتنها مرکزی کاملاً مجهز برای این گروه سنی در روستا هستیم که با ابداع طرحی با نام «ایستگاه سیار» نیز برنامههای متنوعی برای روستاهای اطراف برگزار میکنیم.
این کتابدار با اشاره به فعالیتهای برنامهریزی شده در طرح «ایستگاه سیار» بیان کرد: از آنجا که درسجین در میان روستاهای همجوار به عنوان بخش مرکزی شناخته میشود، در این طرح ما تلاش کردیم تا به این مناطق نیز سر زده و ضمن امانت دادن کتاب و عضویت رایگان، برنامههای متنوع دیگری از جمله نشست کتابخوان، شاهنامهخوانی، جمعخوانی، کلاس کاردستی و ... را نیز برای آنها برگزار کنیم.
کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) با اشاره به همکاری روستاییان و دهداری در پیشبرد بهتر فعالیتهای این کتابخانه یادآور شد: در روستا کارگروهی ویژه برای برنامهریزیهایمان داریم که به کمک آنها اغلب مشکلاتمان را برطرف میکنیم. از قضا همین پشتیبانی و برنامهریزیها بود که به ما کمک کرد در سالجاری نخستین جشنواره فرهنگی و هنری روستای دوستدار کتاب درسجین را با هدف ترویج کتابخوانی و تشویق اعضای هنرمند (کودک، نوجوان و بزرگسال) برگزار کنیم.
وی افزود: در بخش کودک و نوجوان این جشنواره دو مجموعه کتاب «لالههای نوجوان» و «بهترین نویسندگان ایران» را به اعضاء معرفی کردیم و از آنها خواستیم پس از مطالعه هر کدام از کتابهای این دو مجموعه، خلاصهای از آن را نوشته و به این پویش بپیوندند. برای گروه سنی بزرگسال نیز کارگاههای قالیبافی، گلیمبافی، عروسکهای بافتنی و نمدی در نظر گرفتیم که با استقبال اهالی روستا همراه شد.
رجبی استمرار در برگزاری نشستهای کتابخوان در ایام تعطیلی کتابخانهها به دلیل همهگیری کرونا را از جمله برنامههای تعطیلناپذیر کتابخانه باقرالعلوم(ع) عنوان کرد و افزود: اجازه ندادیم گسترش کرونا خللی در برپایی نشستهای اثرگذار و مطبوع کتابخوانمان ایجاد کند. چه آن زمان که خودم کتابها را خانه به خانه به بچهها میرساندم و چه آن روزهایی که این نشستها را به صورت آنلاین و با حضور نویسندگان برگزار میکردیم، همواره تلاش میکردیم مسیر ترویجی و موفقِ معرفی کتاب به اعضاء را در قالب این نشستها پیگیری کنیم.
کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) برگزیده شدن این کتابخانه در مراسم گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال ۱۴۰۰ را نشانهای برای تأمل بیشتر در طی کردن مسیر فرهنگ دانست و بیان داشت: انتخاب شدنها و در میان برگزیدهها بودن باعث پیدا کردن بهترین مسیرها در جاده فرهنگ میشود. کتابدار همواره باید در جستجوی کشف بهترین و مناسبترین برنامهها برای کتابخانهاش باشد و از یاد نبرد که صداقت بیش از آمارسازی دیده میشود و هر قدر شناختش از اعضاء، کتابخانه و منطقهاش بیشتر شود، به همان میزان، پیشرفت و ارتقای کیفیت کاریاش نیز افزایش مییابد.
رجبی در پایان، دلتنگی را فصل مشترک کتابداران و اعضای کتابخانه در دوران تعطیلی کتابخانهها دانست و بیان داشت: نهتنها ما که تکتک بچهها و سایر اعضای کتابخانه منتظر بهبود شرایط و باز شدن دوباره کتابخانهها بودیم. حالا که چند ماهی از بازگشایی گذشته به وضوح میتوان دریافت که انگیزهها و شوق اعضاء به مراتب بیشتر شده و دیگر همهمان قدر بودن در کتابخانه را بیش از پیش درک کردهایم.